Waar bent u naar op zoek?

Een psalm. Zing voor de HEERE een nieuw lied (...) Psalm 98:1a

Eindelijk gerechtigheid

Ds. A. Baas
Door: Ds. A. Baas
Geloofsleer
15-05-2025

Zondag 18 mei is de vijfde zondag van Pasen, zondag Cantate. De zondag is vernoemd naar de eerste regel van Psalm 98: Cantate Domino canticum novum (Zing voor de Heere een nieuw lied). Bij ‘het oude liedje’ mag het niet blijven.

De HEERE komt om de wereld in gerechtigheid te oordelen. Eindelijk gerechtigheid. Israël zingt hiervan en de volkerenwereld wordt in deze vreugde betrokken. Hij schakelt heel de aarde als een orkest in. De schepping moet uitbreken in gejubel en psalmgezang vanwege de rechtvaardige daden die Israël van haar God ervaren heeft.

Aan welke daden de dichter hier denkt, staat er niet met zoveel woorden bij. De een leest er dé paaservaring van Israël in: de uittocht uit Egypte. Anderen dateren het lied na de ballingschap. De psalm is dan een dichterlijke verwerking van de tweede exodus. De liederen van Zacharias, Maria en Simeon verwijzen voor mij ook naar de openingswoorden van Psalm 98. Nieuwe liederen vanwege de komst van de Messias.

Eindelijk gerechtigheid. Alles nieuw. God weer alles en in allen.

Op de paasmorgen krijgt de Kerk met deze psalm een overwinningslied in de mond gelegd. Het is een lofoffer aan de Opgestane. Niet zonder reden vinden we onderweg van Pasen naar Pinksteren de naamzondag van deze psalm, zondag Cantate. En met Pasen in de rug, met de Heilige Geest vervuld, snakken wij met heel de schepping naar het openbaar worden van de kinderen van God. Eindelijk gerechtigheid. Alles nieuw. God weer alles en in allen. Weliswaar moet God Zelf ons tot dit zingen en juichen opwekken, anders blijft alles bij het oude liedje.

Wedergeboorte

Het is God Die schiep en (her)schept. Hij, Die het niet zijnde tot aanzijn riep en roept, legt ons een nieuw lied in de mond. Hij is het Die Zijn zoon Israël bevrijdde uit Egypte en Zijn Eniggeboren Zoon opwekte uit de dood. En door Jezus’ opstandingskracht worden we opgewekt tot een nieuw leven: wedergeboorte.

Deze nieuwe werkelijkheid vraagt een nieuw lied, maar behelst ook een nieuwe orde. We volgen Jezus in de wedergeboorte. We worden weggeroepen uit ons oude bestaan, zoals de Opgestane Maria wegriep uit haar verdriet en Thomas uitgedaagd werd zijn oude denkpatroon – eerst zien en dan geloven – te verlaten. Zo daagt de Opgestane ons uit tot nieuwe gehoorzaamheid. Leven op de hoogte van de heilsfeiten. Dat betekent je gecommitteerd weten aan Gods werk om alle dingen nieuw te maken.

Laten we deze psalm zingen met mond en hart. Als Pasen de nieuwe toonzetting van onze werkelijkheid is, dan kan niets bij het oude blijven. Met Christus gekruisigd betekent immers: Niet meer ik leef, maar Christus leeft in mij. Zing voor de HEERE een nieuw lied, want Hij heeft wonderen gedaan. Hij heeft Zijn gerechtigheid zo vlekkeloos en ongeschonden ten toon gespreid.

Met Christus gekruisigd betekent immers: Niet meer ik leef, maar Christus leeft in mij.

Gerechtigheid

Farao en zijn ruiters stortte Hij in zee. Eeuwen later wordt een volk in ballingschap vertroost. Haar ongerechtigheid was verzoend. Ze daalde neer op de Knecht des HEEREN. Toen betaling geëist werd, werd Hij verdrukt. Israël mag terug. Terug naar huis. Gerechtigheid. Ze is aangebracht. Plaatsvervangend. God nam alle verantwoordelijkheid op Zich. Ze brengt ons op Golgotha. Hem, Die geen zonde gekend heeft, heeft Hij daar voor ons tot zonde gemaakt, opdat wij zouden worden gerechtigheid van God in Hem. Vreemde gerechtigheid. Ja, maar we zingen ervan. Het is ons een lieve lust. Ook voor Gods troon wordt hiervan gezongen. Om Jezus’ weg en werk klinkt daar een viervoudig Halleluja. De gekomen genodigden tot de bruiloft van het Lam horen het goede nieuws van Gods rechtvaardige oordelen. Babylon is gevallen, geoordeeld. Haar rook stijgt eeuwig op. Eindelijk gerechtigheid. De navolgers van Christus, de lijdende kerk, hebben niet tevergeefs geroepen: “Doe mij recht!”

Doel bereikt

We zien de bruid van het Lam. Adembenemend, schitterend ziet ze eruit. Het is alles dankzij haar Bruidegom, Die haar zo uitnemend heeft liefgehad. Nu is God Koning geworden, dat is: Zijn koningschap is nu erkend, wereldbreed en hemelwijd. Hij is tot Zijn doel gekomen. De Eeuwige verklaart Zich de Bruidegom van de gelovigen uit Israël en de volken. Het hooglied van de liefde wordt gezongen, geleefd. God krijgt aanbidding eer en lofzangen vol van dank.

Met dit visioen voor ogen kon de vervolgde kerk van de eerste eeuw volhardend verder. Met dit visioen voor ogen kunnen ook wij, nu Gods oordelen over kerk en wereld gaan, volhardend verder. Het oog gericht op Jezus, onze overste Leidsman en Voleinder van het geloof. Zingen van goedertierenheid en recht tot in eeuwigheid.


Ds. A. Baas
Ds. A. Baas

uit Nunspeet is emeritus predikant.